Masak Lemak Cilipadi Nenas dan Daging Salai



Saya sukakan nenas masak lemak cili padi. Cuma semalam saya tambahkan daging salai diatasnya. Menjadikan tajuk masakan berubah. HAHA.

....


Masak Lemak Cilipadi Nenas dan Daging Salai




Bahan-bahan

Daging – di potong ikut selera anda. Saiz yang sesuai untuk dibakar.

Nenas madu– dikupas dan dibuang semua mata yang tajam-tajam tu.


Hiris nenas nipis ikut kesukaan anda.


Cili padi – 4 biji di belah dua

Bawang putih – 2 ulas – ditumbuk

Bawang Merah – 3 ulas – ditumbuk

Ikan bilis - ditumbuk

Kunyit – 3 sudu kecil

Daun kunyit – hiris halus

Garam

Santan 3 cawan

......

Daging saya perap semalaman dengan garam dan kunyit supaya garam dapat masuk meresap dalam daging.

Saya bakar daging seperti ini. grill ia biar garing.


kemudian hiris dan ketepikan.

.......

Tumis bahan yang ditumbuk sehingga naik bau. Masukkan pati santan. Masukkan juga kunyit dan nenas. Biarkan mendidih. Masukkan lebihan santan.

Biarkan mendidih.

Masukkan daging yang dihiris nipis tadi.


Kacau. Didihkan ia sekali lagi.

Siap. oh. Encik suami makan bertambah. Saya juga.

huhu..i loiikee!


** jangan pilih nenas yang masam. Ia tidak sedap. sebab itu saya pilih nenas madu. Huhu.

silasukalesungbatudisini
 

Copyright © 2009 ia adalah tentang senduk dan dapur Designed by csstemplatesmarket

Thanks to Blogger Templates | Converted to Blogger by BloggerThemes.Net