Sup Bebola Berjagung


Terasa lama tidak meng update masakan. Sebab saya sebok tidak menahan tidak cukup kaki dan tangan serta siku mahu buat kerja di sekolah. Minggu sudah saya sebok dengan Bulan Patriotisme kemerdekaan. Huhu. Tugas sebagai ketua panitia buat saya bukan dalam dunia saya.

Terasa banyak kerja semua perlu dikejar. Mengajar. Menanda buku yang beratus buah satu minggu milik pelajar saya. Dengan sikap pelajar kadang buat hati dan rasa jadi penat. Urus hal ketua fail itu fail ini oh sungguh banyak tidak menahan. Menjadi guru kelas pulak kelas belakang terasa mahu naik uban cepat menahan sabar karenah budak-budak banyak akal.

Titik. Terasa makin banyak beleter.

Kembali ke pangkal jalan.

Mahu berkongsi resepi. Bebola ikan dan jagung adalah kegemaran. Dan sup adalah kegemaran utama siapa tidak boleh larang. Saya suka sup. Suka secara banyak.

.....


Sup Bebola Berjagung

Bahan-bahan

Jagung - satu batang di potong empat

Bebola Ikan Segar – 25 biji [ ikut suka anda mahu berapakah]

Tomato – satu biji belah empat

Daun saderi atau daun bawang

Bawang besar – 1 biji

Kiub ayam

Garam


**boleh juga jika ada taugeh.

.....

Cara memasak.

Cincang daun sup dan bawang besar. Rebus bersama dua kiub ayam. Biarkan mendidih. Masukkan bebola ikan.

Bila sudah mendidih. Tutup api.

Masukkan tomato dan jagung.

Lihat rajah. HuHu. Saya sukakan jagung itu. phew~


** jagung jangan masukkan awal-awal masa memasak. Sebab nanti hilang manisnya. Jadi letak masak akhir. Bila sudah tutup api. Sup yang mendidih mampu melembutkan jagung. Dan. boleh memasukkan taugeh juga jika suka. Okay?

Siap.

silasukalesungbatudisini
 

Copyright © 2009 ia adalah tentang senduk dan dapur Designed by csstemplatesmarket

Thanks to Blogger Templates | Converted to Blogger by BloggerThemes.Net