Nasi Goreng Kampung Lazat


Tengok pada tajuk yang poyo itu. ada perkataan lazat disitu. HAHAHA. Penyedap hati dan duka lara setelah penat kerja. maka haruslah memasak dan makan. Menggembirakan hati sendiri dan encik suami. Maka. jadi lah tajuk Nasi Goreng Kampung Lazat. HAHAHA. Gelak dulu.

Kelmarin dulu saya teringin nak makan nasik goreng kampung. Terasa macam zaman belajar dulu-dulu makan nasik goreng kampung bersama kawan-kawan serumah. Maka buka puasa hari itu saya masak nasik goreng kampung.

Jom memasak. Tapi saya rasa nasik ini tidak berapa jadi kampung sebab sudah saya sajikan bersama ayam goreng aroma kari. [sila klik]. HaHa. Ah. Apa sajalah.

.....



Nasi Goreng Kampung






Bahan-bahan

Cili Padi – 5 biji [ditumbuk]

Bawang Besar – 1 biji [ditumbuk]

Bawang Putih – 1 biji [ditumbuk]

Kicap manis – 1 sudu

Sos tiram – 1 sudu


** saya tambah hirisan halus bunga kantan dan hirisan kecil kacang panjang [ ikut suka hang la nak bubuh ke tidak]

Nasi putih yang masih panas – di gaul bersama garam [jangan banyak garam. Sekadar memasinkan nasik]

......

Ikan bilis – digoreng dan ketepikan

Telur – di goreng mata kerbau comel-comel dan ketepikan.

.....

Okay.

Tumis bahan yang ditumbuk sehingga naik bau. Masukkan sos tiram dan kicap manis. masukkan nasik. Gaul sehingga mesra. Masukkan sayuran.

Bukan kah ia mudah? Menggoreng sahaja. Ye dak?

......

Kemudian. Saya sertakan bersama ayam goreng aroma kari. [sebab posa. Nafsu tamak lapaq nak makan nasik banyak lauk. Alih-alih tak habis makan pun. HAHA]

...

Okay. hidangkan bersama salad. Sebab salad itu macam ulam lah. pemangkin rasa sedap dan kena dengan nasik. Goreng keropok mai dari Terengganu. Kawan sekerja encik suami kirim. Saya tukang goreng saja. HuHu.

Siap. dihidangkan!


Ayuh. Ummpphhh~

silasukalesungbatudisini
 

Copyright © 2009 ia adalah tentang senduk dan dapur Designed by csstemplatesmarket

Thanks to Blogger Templates | Converted to Blogger by BloggerThemes.Net