Siakap Stim

Ikan siakap. Sedap. Isi dia manis. dan lembut. Dan saya gemarkan ia.

Petang ini saya masak siakap stim. Saya kukus ia sebab saya teringat dengan kawan serumah saya semasa kami mengajar di Langkawi semasa masih bujang terang tang tang. Zaman anak dara.

Dia masakkan saya siakap stim.

Dia teman serumah sewa saya yang baik hati. Suatu hari dulu, masa awal-awal posting sebagai guru, kami sama-sama pergi pasar jalan kaki sebab pasar dekat sahaja dengan rumah.

Bila kadang-kadang teringin mahu makan apakah. Maka dua-dua kami mula pergi pasar cari bahan. Selalunya hari minggu. Mulalah memasak dari pagi hingga ke petang. Masak. Banyak tak sangga-sangga dan lepas itu sebab perut kami dua kecik saja. Makanan mula lah di hantar dengan rumah jiran depan rumah. HAHA.

.....


Siakap Stim





Bahan-bahan

Ikan siakap – disiangkan dan di lumur dengan garam dan asam jawa. [supaya hilang hanyir]

Karot – dipotong panjang

Bawang besar – dipotong bulat

Serai – di belah dua

Daun Limau Purut – di carikkan

Cili Padi – di potong kecil

Tomato – dipotong dadu

Jagung – sebab saya suka jagung HAHAHHA. Ini tak letak pun tidak apa.

Letakkan sedikit garam.


.......

Okay. tidak perlu letak air di situ.

......

Letakkan ikan di tempat mengukus.


Panaskan air rebusan sehingga mendidih. Masukkan ikan. Kukus selama 15 minit. Ia mudah sahaja.

Bila sudah masak.


Perah sedikit asam limau disitu. Agar isi ikan tidak terasa muak. Ada rasa masam-masam disitu dan aroma daun limau purut yang terbit. Ia membangkitkan selera.

silasukalesungbatudisini
 

Copyright © 2009 ia adalah tentang senduk dan dapur Designed by csstemplatesmarket

Thanks to Blogger Templates | Converted to Blogger by BloggerThemes.Net