Mashed Potato Yummy

Salamun alaik.

Hai. Saya menaip entri ini laju-laju. Saya sedang seronok. Sebab cubaan saya menjadi. Oh. Seronok. Semalam terketar-ketar saya pergi beli skop yang dok cedok ais krim tu. Terketar-ketar sebab tidak sabar. HoHo. Sebab semata-mata nak buat resepi ini. HAHA.

Okay. persembahkan kepada anda semua pembaca diam saya. tadaa~

....


Mashed Potato Yummy!


Okay. mari tengok bahan.

Bahan-bahan I [ sila rebus]

Kiub ayam – 2 kiub

Bawang besar – cincang

Daun saderi – cincang

Air

Bahan-bahan III

Sos Tiram – 2 sudu

Sos Lada Hitam – 2 sudu

Sos Cili – 1 sudu

Mentega

Tepung jagung

Bahan-bahan III

Kentang – 7 biji

Potong dadu dan rebus dan toskan

Susu segar – setengah cawan

Lada Hitam – 1 sudu kecil


....

Okay. sekarang kita buatkan kuah Mashed Potato dulu.

Rebuskan dua kiub ayam bersama bawang dan daun saderi yang dicincang. Biarkan mendidih. Masukkan sedikit garam.

Kemudian. Apabila masak. Anda tapis. Asingkan kuah dengan bawang dan saderi cincang tadi. Okay?

Tangok gambarajah lah senang. Ye dak?


Kemudian.

Panaskan mentega. Masukkan sos tiram, sos lada hitam, dan sos cili. Masukkan kuah yang direbus tadi. Kacau. Kemudian. Masukkan lada hitam.

Kemudian. Masukan air tepung jagung supaya kuah jadi pekat sedikit. Jangan banyak sangat okay. tidak sedap.

Okay. kuah sudah masak.

Kemudian.

Lihat kentang. Lenyekkan dia atau guna mixer untuk haluskan dia. Campurkan susu segar dan lada hitam sesudu.

Siap. tengok ni. Tengok ni.

Kemudian. Sudah boleh guna ini. nampak tidak skop ais krim ni. Hoho. Sungguh syok bila mashed potato saya jadi bulat-bulat. Terasa mahu melompat!


Skopkan mashed potato. Hidangkan. Oh. Seronok. Menu makan malam saya malam ini adalah chicken chop.

Dan saya bikinkan mashed potato secara seronok.


uhui. Saya postkan cerita mashed potato dahulu. Kemudian entri baru pasal chicken chop okay?




ia seperti latihan dalam perkhidmatan bagi menu berbuka untuk menyambut ramadhan. HaHa.
silasukalesungbatudisini
 

Copyright © 2009 ia adalah tentang senduk dan dapur Designed by csstemplatesmarket

Thanks to Blogger Templates | Converted to Blogger by BloggerThemes.Net