Cencaru Sumbat Bakar Aroma Itali



Semalam telah saya mencuba sesuatu. Sesuatu yang try and error. Saya cuba guna spageti sos untuk ikan bakar saya. Dan berjaya. HaHa. Seperti biasa ujikaji saya adalah kepada encik suami.

Bila saya tengok dia makan tidak panggung kepala. Dan mula mengangkat ibujari tanda bagus. Fokus dan bertambah banyak kali. Maka. ujikaji itu berjaya lah. HiHi.

Okay. tadaa~

.....


Cencaru Sumbat Bakar Aroma Itali

HAHA. Lihat pada tajuk tidak menahan.

dengan wangian ikan bakar beserta aroma sos spageti dan limau purut

Bahan Utama

Ikan cencaru – saya suka yang sedang-sedang saja saiznya sebab isi cencaru sangat padat.

Cencaru di siang dan di hiris dari belakang. Cuci bersih dan letakkan garam dan kunyit. Lihat gambar dibawah.


........

Bahan-bahan [sambal untuk sumbat]

Sos Spageti – 5 sudu

Sos Cili – 3 sudu

Sos Tiram - 2 Sudu

Gula – 2 sudu

Bawang Besar – dipotong bulat

Cili Padi – dihiris halus

Daun Limau Purut – di hiris halus

** campurkan semua bahan sambal untuk disumbat. Lihat disini. Gaul semuanya.

........

Kemudian.

Sumbat di dalam ikan.


Kemudian.

Bakar. Pada suhu 230 darjah celcius. Dalam masa 15-20 minit.


Kemudian. sudah masak.

Masak dah ni hah.

Kemudian. Hidangkan. Bersama sambal kicap.

Ia sungguh wangi. Dengan aroma sos spageti. Dan haruman daun limau purut. Ia membangkitkan selera. Wuwuwut.

Bahan sambal kicap

Tomato – 1 biji dihiris kecil

Bawang Besar- 1 biji dihiris nipis

Cili Padi – 5 biji di hiris nipis

Limau Nipis- dihiris kecil dan lebihan diperah

Kicap

Okay.

Siap. siap. dan encik suami menjilat jari tanda sedap dan makan bertambah. =)

selamat mencuba. ia berbaloi bagi yang suka dengan ikan bakar.

silasukalesungbatudisini
 

Copyright © 2009 ia adalah tentang senduk dan dapur Designed by csstemplatesmarket

Thanks to Blogger Templates | Converted to Blogger by BloggerThemes.Net