Resepi daging Black Pepper Souce

selamat siang semua. sila pegang senduk tanda sokongan. HAHAH. gila.

Resepi masakan ini sudah lama saya simpan sebab semasa itu belum pun ada masa untuk membuat blog masakan. Yo lah. tidak lah larat saya mahu membuka blog baru jika saja-saja.

Tapi. bila saya rasa pasal masak memasak ini lebih baik saya tuliskan di sudut yang lain dan tidak dicampur dalam blog santai-santai saya. ye dak?

Sekurang-kurangnya saya ada koleksi masakan ini untuk di kongsi-kongsi secara suka-suka. Saya bukanlah chef atau mahir tahap gaban dalam memasak ini.

Satu saja pada saya. Memasak adalah satu perkara senang, boleh dicuba-cuba dan siapa-siapa pun sebenarnya boleh memasak. Tidak boleh tidak.

Okay lah.

............

Resepi:

Daging Black Pepper Souce



Bahan-bahan kisar:

  1. Cili kering [potong dan rendamkan sampai lembut]
  2. Lada hitam [jangan banyak sangat jika tidak tahan pedas]
  3. Bawang merah
  4. Bawang putih
  5. Halia
  6. Cili hijau

Semua bahan diatas dikisar okay.

........

  1. Daging [di potong ikut saiz yang anda suka dan dibersihkan]
  2. Bawang [potong bulat]
  3. Daun saderi dan daun bawang [dihiris halus untuk ditabur]

........

1. sos lada hitam

2.sos tiram

3. kicap manis

Tumis semua bahan kisar sampai naik bau. Masukkan sedikit air asam jawa. masukkan sok tiram, sos lada hitam, dan sedikit kicap manis. Kacau sampai bahan kisar masak. Masukkan daging. Biarkan sampai daging masak. Alar..sampai kuah naik pekat dan daging nampak empuk dah. Ye dak?

Lepas itu tadi jangan lah lupa masukkan garam dans edikit gula. Garam tu basic lah. kalau tak letak garam mana jadi. Kasih kan umpama garam. Tak ada garam tak jadi lah ye dak?

Bila sudah masak. Masukkan bawang besar yang dipotong bulat tadi.

Siap dihidangkan. Taburkan daun sup dan daun bawang.

selamat mencuba!

p/s: ingat tu..kasih umpama garam.

silasukalesungbatudisini
 

Copyright © 2009 ia adalah tentang senduk dan dapur Designed by csstemplatesmarket

Thanks to Blogger Templates | Converted to Blogger by BloggerThemes.Net