Rendang Tok

Ia adalah resepi oghang perak. Yang saya masih musykil kenapakah namanya berkait dengan tok. Mungkin tok dengan tokwan orang perak saja yang reti masak masakan ini ye dak? HuHu.

Tapi. saya belum lagi jadi tok dan encik suami pun belum jadi tokwan. HaHa.

Pada saya biarlah namanya apakah. Tapi ia pada saya sangat sedap dan sesuai dengan tekak. Petang tadi saya memasak ini sebagai menu makan malam saya dan encik suami. I loike!

......

Rendang Tok



Bahan-bahan A kisar [seperti biasa sila guna lesung tumbuk di atas itu kalau rajin] HAHA. Kalau tumbuk lagi sedap daripada kisar.

bawang merah [5 biji]

bawang besar [1biji]

sebatang serai [potong nipis-nipis sebelum tumbuk]

bawang putih [2ulas]

halia [sebesar ibu jari]

lengkuas [jika awak suka lah]

sedikit jintan manis dan jintan putih

lada hitam

cili kering [5 tangkai]

Gula Melaka

Lada hitam


Bahan B

Daging [cuci dan hiris]


Bahan C

Bunga lawang

Bunga cengkih

Kulit kayu manis

Kerisik

Sedikit pati santan

Cili padi dibelah dua

.........

Okay.

Mula-mula tumis bahan kisar bersama bunga lawang, kulit kayu manis, bunga cengkih dan bahan kisar sehingga naik bau.

Saya suka meletakkan sos tiram dan sedikit kicap manis dalam masakan ini.

Masukkan daging. Gaulkan. Masak sehingga daging hampir masak

Masukkan kerisik. [kerisik adalah untuk memekatkan kuah]

Kacau masakan. Jangan biarkan. Nanti kat bawah tu akan hangus pulak ye dak?

Masak sehingga kuah menjadi pekat dan hampir kering.

Siap.

Mudah kan? Cuma bahan dialah tak menahan. Banyak herba. Kalau tidak banyak herba tidaklah namanya TOK ye dak? orang lama. HAHA.



tadaa~ rendang tok dan tokwan..hihi..

silasukalesungbatudisini
 

Copyright © 2009 ia adalah tentang senduk dan dapur Designed by csstemplatesmarket

Thanks to Blogger Templates | Converted to Blogger by BloggerThemes.Net