Peria Bergoreng Telur

Tidak ramai orang sukakan peria secara banyak. Sebab peria pahit. Tapi saya sukakan peria secara banyak. Al hamdulillah encik suami punya tekak pun boleh terima.

Dia tidak memilih makan dan suka saja apa yang dikira sedap.

Seronok. Sebab jika tidak kena apa-apakah dia akan mencadangkan saya memasak begini dan begitu untuk meningkatkan rasa yang baik. Jika sedap selalu memuji saya. awww!

HAHA. Macam itu lah.

.....titik.

Okay. Kembali kepada menu peria. Hari ini saya mahu kongsi ini. Kepada penggemar peria.



Peria bergoreng Telur


Bahan-bahan A

Peria. [di belah dua. Di hiris nipis]

Telur [3 biji]

Sos tiram


Bahan-bahan B [tumbuk lagi syok]

Bawang putih [1 ulas]

Bawang merah [3 biji]

Cili padi

Ikan bilis

Bawang besar [1 biji di potong bulat]

........

Panaskan minyak. Tumis bahan kisar kecuali bawang besar yang dipotong bulat sehingga naik bau.

Masukkan sos tiram dan garam. Kacau.

Masukkan peria. Biar kan lembut sedikit. Masukkan bawang besar.

Dan pecahkan telur. Jangan lah dikau godak telur tu sampai hancur semua ye dak? biar masak dulu baru godak.

Kang pecah semua tidak menjadi seronok di lihat. HAHA.

Siap dihidangkan.


Peria sesuai macam ini saja saya rasa. Kalau ada resepi lain silalah beritahu. Mungkin akan saya cuba. HAHA.

silasukalesungbatudisini
 

Copyright © 2009 ia adalah tentang senduk dan dapur Designed by csstemplatesmarket

Thanks to Blogger Templates | Converted to Blogger by BloggerThemes.Net