Masak Lodeh atau Lontong




Masak lodeh oh masak Lodeh. HAHAH. Baru usia sekarang saya tahu Masak Lodeh itu adalah yang saya dok panggil Lontong yang dok makan dengan nasik impit tu. Cis.
Maklumlah saya orang jelapang padi nu. Ini bukan makanan tradisi hari raya saya.
Bila encik suami minta saya masak untuk di bawak ke majlis hari raya di pejabat beliau untuk tiga puluh orang makan. Maka saya tersedak. Adoih.
Maka. saya cuba. Ia tidak payah rupanya. Tapi satu minggu jugak saya asyik fikir apakah itu masak lodeh. Setelah bertanya pada encik Google dan mengambil resepi puan ibu mertua. maka. saya kata. Cis. sonang ja lah.
Dan. Ia bukan makanan kegemaran saya. ia Cuma untuk orang selatan-selatan yang gemar-gemar masak lodeh.
.....


Masak Lodeh

Bahan-bahan
Sila Kisar dan Tumis
Bawang Besar – 1 biji
Bawang Putih – 4 ulas
Serai - 1 saja dihiris halus
Kunyit Hidup – sebesar ibu jari
Udang Kering – rendam dulu
Ikan Bilis – rendam dulu
** Kisar bahan diatas
Lengkuas - diketuk
Halia- di ketuk
Serai – dititik

(boleh juga di masukkan ketumbar dan jintan manis -kasar di kisar)

......
Sayur-sayuran
Kacang Panjang
Karot
Kobis
Sengkuang
Fucuk
Suhun
** semua sayuran di potong begini gaya.

Kacang panjang. Kobis. Karot

Sengkuang


Fucuk [sila rendam dulu]

Santan – 500 ml
Air
Garam
Gula
Tauhu –goreng dulu
Nasi Impit – Sila rebus
......
Mula-mula. Tumis bahan kisar sehingga naik bau. Masukkan serai, lengkuas dan halia. Sehingga naik bau ye puan-puan. Masukkan Santan separuh. Dan Air. Jangan tak kacau. Sebab kalau tinggal saja tanpa dikacau. Akan pecah minyak.
Masukkan sayur yang keras dulu. Saya lah orang itu. karot dulu saya letak.
Bila mendidih. Masukkan lagi santan lagi separuh. Masukkan air. Masukkan garam dan gula. Rasa dulu sedap ke tidak. Bila sudah mendidih.
Masukkan. Sayuran. Kacang panjang. Kobis. Suhun. Dan fucuk.
Kacau sehingga mendidih. Tutup api.
Tauhu yang dogoreng di hiris empat.
Kemudian. Masukkan dalam masak lodeh.
Okay siap.
Sediakan nasik impit.
Boleh dimakan dengan sambal kacang. Dan telur rebus jangan lupa.

yummi~
silasukalesungbatudisini
 

Copyright © 2009 ia adalah tentang senduk dan dapur Designed by csstemplatesmarket

Thanks to Blogger Templates | Converted to Blogger by BloggerThemes.Net