Ayam Bakar Bermadu



 

Mari buat ayam bakar secara lazat. Hari itu saya menjemput pelajar ke rumah saya. saya saja buat sedikit makan-makan untuk pelajar saya seramai tujuh lapan belas orang. saya sajkan nasi ayam
Baiklah.

 

Ayam Bakar Bermadu

 


























Bahan-bahan
Ayam – di belah lapan.
Sup.
Buah keras – 2 biji - ditumbuk
Bawang putih – 3 ulas di tumbuk
Bawang besa- 2 biji di tumbuk
Sup bunjut
Bunga lawang – 2 kuntum
Bunga cengkih – 5 kuntuk
Buah pelaga – 2 biji


Kulit Kayu manis – 1 apa ya? Kata sifat penjodoh bilangan untuk kayu. Sebatang mungkin? HAHAHA. Bunyi macam sebatang itu nampak gagah perkasa. Ah. Apa sajalah.
Jintan manis – 1 sudu kecil di tumbuk
Halia – sebesar ibu jari - ditumbuk
Kiub ayam – 1 tablet.
.....
Tumis bahan yang ditumbuk sehingga naik bau. Tumis bersama bunga lawang, bunga cengkih, kulit kayu manis, buah pelage dan sup bunjut. Kemudian masukkan ayam. Renihkan sup. Masukkan garam. Masukkan kiub ayam.
Masak sehingga ayam masak.
Tunggu sehingga mendidih. Dan tutup api. Taburkan daun sup.
...
Toskan ayam.
Gaul dan perap ayam selama 30 minit bersama:
Kicap manis
Lada hitam yang ditumbuk
Sos Tiram
Madu – 3 Sudu
Sos lada hitam.

 

Kemudian bakar.























Toing!























Toing!

























Toing!

dan. ini sebahagian dari majlis makan-makan. huhu


silasukalesungbatudisini
 

Copyright © 2009 ia adalah tentang senduk dan dapur Designed by csstemplatesmarket

Thanks to Blogger Templates | Converted to Blogger by BloggerThemes.Net